Afscheid van Padre Ernesto, Jens, Paco en de cabana.

3 juni 2017 - Santander, Spanje

Het was een fantastisch verblijf in de herberg van de Padre. Een heel inspirerende man met bijzondere, haast communistische denkbeelden.

Na een goede nachtrust in de cabana, die we via Jens uiteindelijk kregen, (eerst zouden we op een slaapzaal liggen met 18 personen) gingen we na een goed ontbijt weer welgemoed op pad. Het miezerde, de lucht was donkerbewolkt, dus de poncho's aan en de regen hoezen over de backpacks. Maar niet voordat we even op de foto gingen met el Padre.  Onderweg boodschappen gedaan voor de lunch. We volgden de kustlijn; aanvankelijk een goed geasfalteerd wegdek, maar allengs werd het een smal slikkerig, zeer oneffen pad. Moeilijk begaanbaar voor Marfa, die toch nog steeds tobt met haar voet. Van de weeromstuit kreeg ze ook last van haar andere voet.

Maar bij de backpacks neer gaan zitten, heeft geen enkele zin, want er was geen andere mogelijkheid dan te voet verder te gaan. Uiteindelijk kwamen we aan op het strand. Over het strand in de stromende regen op weg naar Somo, waar het veer ons naar Santander zou brengen. Halverwege achter een rotsblok geschuild en onze lunch gegeten. Het was 13.30 u, er moest getankt worden. Verkleumd en zeiknat stapten we, na veel gezoek eindelijk op de boot, die ons naar onze bestemming bracht.

Daar eerst lekker aan de koffie met taart!, Opgewarmd en gesterkt vertrokken we naar ons hostel, waar we om 16.30 u arriveerden. Prima bedjes, hostel is druk en vies. Maar wij hebben ons eigen sloop en onderlaken dus wie doet ons wat.

Onderweg op de kustweg zagen we Jeroen weer.; een Belgische  ontzettoend  lieve jongen. Er waren veel surfers in de oceaan en hij zei dat hij graag een foto zou willen hebben in zijn blootje met zijn backpacks om op een surfplank. Na wat aanmoediging onzerzijds liep hij naar het strand naar twee surfers en legde uit wat zijn bedoeling was. Die , zo zagen wij, vonden dat een puik idee. Dus Jeroen in zijn blote kont rugzak om, op het bord. Wij hebben alles minicieus op camera vastgelegd. Daarna, dag Jeroen: Bon Camino!

Van jullie trouwe verslaggevers op de Camino el Norte. Een goede groet!

PS.  Dank voor jullie reacties! Blijf vooral reageren. Het zijn voor ons vitamientjes voor de komende etappe.

PPS speciaal vorm de familie Nienhuis het café zonder bier is geintroduceerd op de Camin. Immers, al stort je van de rots, dat is nog niet zo erg als zo' n café.

1. Ko Nienhuis:
    3 juni 2017
    Voor anderen dan de familie Nienhuis.
    Je kunt de tekst van het Café zonder bier hier vinden:
  2. Simone:
    3 juni 2017
    Okay dus jullie hebben toch wel spaanse mannetjes dit mooie oerhollandse nummer hopelijl geleerd? Lijkt me fantastisch!
    Wat hebben jullie veel regen! Das wel jammer! Maar toch, jullie zijn al erg ver, chapeau (als je dat zo schrijft :p). Geniet er lekker van, de omgeving lijkt me top!!
  3. Dien:
    3 juni 2017
    Pikant hoor : blote man fotograferen ! Haha! En verder : vooral stug volhouden.
  4. Nina:
    3 juni 2017
    Zeg waar is die foto dan? Mam ik heb wel een paar oefeningeb voor je voeten alla warming up. Zal ik die mailen? Lees je je mail? Zijn ze opgezwollen? Ik hoop morgen weer zon xx
  5. Lia:
    3 juni 2017
    Een toch met tegenslagen maar ook met veel mooie momenten, begrijp ik. Heb echt veel bewondering voor julie doorzettingsvermogen. Sterkte Marfa met je voet. Succes alle twee. Groetjes, Lia
  6. Yvonne Monart:
    3 juni 2017
    Dank voor jullie mooie verhalen maar waar is die foto nou van die jongen?
    Verder vroeg ik me af hoe anders Marfa deze tocht ervaart. Per fiets of lopend, is deze zwaarder, mooier, lastiger of juist gemakkelijker. Ik hoor het nog wel. Dames volhouden en hoeveel km nog te gaan? Ciao
  7. David:
    3 juni 2017
    Toch geen geen Belgisch piemelke hè! Mamma sterkte met die voeten en iets onder je voet tijdens het slapen helpt tegen de zwellingen. Heel veel succes toppers!
  8. Isa ooms:
    3 juni 2017
    Ik zit met spanning op de foto van de Belg te wachten! Zet die telefoon maar weer aan en uit ;)
    Het gaat echt goed met jullie als jullie ondanks de regen nog zo'n vrolijke toon kunnen zetten in jullie stukjes! Hou vol, wij zijn super trots!
    Liefs femke
  9. Ko Nienhuis:
    3 juni 2017
    Sorry geïnteresseerde dames. Marfa en Jeannette: ik zou die foto van die jongen NIET publiceren. Dat kan later tegen hem gebruikt worden! Internet is overal, over een paar jaar duikt het ergens op. Dat kan hem een hoop ellende bezorgen, straks. NIET doen. Hou die foto maar voor jezelf.
  10. C. Leatemia:
    4 juni 2017
    Leuke ervaringen meegemaakt en ook de jongen die naak met rugzak om op de bord de
    de zee op. Groeten, Ria en Charles.
  11. Marina Visser:
    4 juni 2017
    Hoi Bikkels, jullie ware aard komt naar boven.Geen weer of glibberige weg houdt jullie tegen.
    Marfa , jammer van je voet maar een echte vechtersmentaliteit. Als ik een pet had ging die af voor jullie. Diepe buiging!
    Een maf gezicht zeker iemand in zijn blootje met rugzak en surfplank?
    Lieve Curves maatjes veel plezier verder. Ik weet het jullie krijgen niet cadeu maar met jullie doorzettingsvermogen komen jullie er wel!
  12. Ine Schellinger:
    6 juni 2017
    Gompie, jullie maken nog eens leuke dingen mee ondanks vieze slaapzalen enz. Marfa dat middenvoetbeentje die zo dwars is , is het niet mogelijk een gaatje te knippen in de inlegzool of een inlegzool kopen de daar een gaatje in knippen zodat dat etterbakkie van een teen wat meer ruimte heeft en een beetje zweeft. Kan heel goed helpen. Lieve schatten geniet nog veel want wat jullie doen is heel bijzonder.